15 juli: Kulturyran i Trebo!

Välkomna till Kulturyran i Trebo!
Lördag den 15:e juli gästas vi av en kavalkad av artister och det blir ett arrangemang för ung som gammal! Bland annat kommer ingen mindre än Staffan Hellstrand (aktuell i Så mycket bättre), legendariska Trio Me’ Bumba som nu spelat tillsammans i över 65 år (!) och kravallvispunkbandet Vi heter JA!

När: Lördag 15 juli
Start: 18.00
Plats: Hotell Hedåsen, Sandviken
Entré: 200 kr
Biljetter: Tickster
18 år (eller målsmans sällskap)

Medverkande:

STAFFAN HELLSTRAND
Staffan Hellstrand har haft en över 30-årig karriär som soloartist som resulterat i grammisar, rockbjörnar och odödliga svenska hits, som ”Lilla Fågel Blå” och ”Fiskarna i haven”, som han skrev åt Idde Schultz. Ytterligare ett exempel på Staffans låtskatt är ”Fanfar”, hans hyllning till den vanliga människan, som framförs av en mängd svenska artister. Han ger ut kompromisslösa album med tydliga ställningstaganden. Senaste albumet är ”Mordet i Nürnbergbryggeriet” 2020 men han har även släppt flera singlar sedan dess.

Förutom sin egen karriär har han skrivit låtar till och med en mängd artister från Lasse Winnerbäck och Olle Ljungström via Latin Kings och The Nomads till Lena Nyman, Bodil Malmsten, Lisa Nilsson, Sven-Ingvars, Uno Svenningsson och många fler – till och med det svenska fotbollslandslaget. Nu senast är Staffan aktuell för ”Så mycket bättre” och i sommar kommer han till Sandviken!

TRIO ME’ BUMBA
Trio me Bumba är ett av världens äldsta band, kanske det äldsta! Det kan inte finnas många artister på planeten som har spelat och turnerat tillsammans i mer än 65 år, men det har Trio me Bumba. De båda orginalmedlemmarna Janne ”Bumba” Lindqvist och Bertil ”Berra” Lindblom började på ungdomsgårdar runt i Stockholm 1957 och sedan dess har de hunnit turnera med the Beatles , spelat på de flesta orter i Sverige och haft stora framgångar på Svensktoppen med hitlåtar som ”Man ska leva för varandra” och ”Spel-Olles gånglåt”.

VI HETER JA!
Vi heter JA! är de norrländska kravallvispunkarna som gjort sig ett namn genom att vara för mycket alldeles för ofta! Det är stökigt, det är akustiskt och kompromisslöst. Med Blå Kalsonger, Tage Erlander och HalleluJA! Kommer ingen undan allsången, kärleken, kramarna och värmen när Vi heter JA! spelar.

JOHAN PIRIBAUER & GRUVTOLVAN
Johan Piribauer är från Arvidsjaur och har sedan han inledde sin solokarriär 1995 släppt 6 studioalbum och ett flertal singlar. Han spelar Folkrock med Lappländsk prägel och svenska texter. Johan har turnerat och spelat kontinuerligt i hela Sverige och Norge under årens lopp och han har även gett konserter i Danmark, Island, Färöarna, Finland, Österrike, Nya Zeeland, Australien, Singapore och till och med på Antarktis! Johans musik har hörts och framförts i radio och TV både nationellt och lokalt och blev utnämnd till ”svenska proggens förnyare nr 1” av tidsskriften Fokus.

DAG SWANÖ
Dag Swanö kommer från Östergötland och har släppt en mängd plattor i eget namn och likaså med bandet ”Nightingale”. Solo kallar Dag sin musik ”progpop med ett G. Det kommer att bjudas på avskalade versioner av låtar från egna karriären och vem vet, kanske även något från Nightingale om publiken är peppade.

MILA BALERO
Mila Balero (Ludmila Chechelnytska) är dansare och lärare i koreografi och yoga och kommer från Ukraina. Hon har dansat hela sitt liv, till yrket som lärare i folkdans, men har också studerat klassisk och modern koreografi. Vid 30 års ålder ville hon kombinera all sin kunskap i en dansstil och valde tribal fusion. I dansen gillar hon att uttrycka olika bilder (hon ger dem alltid namn). Nu när det är krig i Ukraina lider hennes dansfamilj, men de fortsätter dansa oavsett den svåra situationen. Hon känner sig som en del av den ukrainska dansfamiljen och hon vill berätta om det i sin dans.

ENTROPY
Dans och burlesk möjliggjorde en mer positiv relation med sin kropp och
hon använder den fullt ut! Även det splittrade och kaotiska sinnet som ibland gör livet onödigt komplicerat. I konsten har det blommat ut i kreativitet och hon har blivit Entropy. Att utforska den mörka sidan genom rörelse är hennes livslånga äventyr.

Arrangemanget presenteras av AlternativaCultura i samarbete med Inlandskult och Best Western Hotell Hedåsen, med stöd från Kulturrådet.